Tomasz Janczak – Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze

W 1995 roku ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu, Wydział Wokalno-Aktorski. Na scenie zadebiutował w tym samym roku – w Hanowerze w partii Eisensteina w Zemście nietoperza. W latach 1995-1996 roku był solistą Teatru Muzycznego w Łodzi,
a w latach 1996-2004 śpiewał jako pierwszy tenor w Teatrze Muzycznym – Operetce Wrocławskiej. Od 2004 do 2014 był pierwszym solistą Teatru Muzycznego w Lublinie, gdzie wykonywał główne operowe partie tenorowe w Carmen G. Bizeta, w Strasznym dworze S. Moniuszki czy w Traviacie G. Verdiego. Był również pierwszym tenorem we wszystkich operetkach tego teatru. Koncertował w wielu krajach Europy i świata (między innymi liczne angaże w niemieckich teatrach w głównych rolach: Baron Cygański J. Straussa, Sprzedana narzeczona B. Smetany i inne) i wielokrotnie w USA i Kanadzie.
W 2006 roku uzyskał Dyplom ukończenia studiów podyplomowych Wydziału Gospodarki Narodowej Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu i tytuł Skutecznego menadżera nowoczesnej firmy.
W 2011 roku uzyskał tytuł reżysera teatralnego.
W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka.
Od lutego 2008 roku pełnił funkcję pełnomocnika dyrektora naczelnego do spraw artystycznych w Teatrze Muzycznym w Lublinie, w listopadzie 2008 dzięki jego pomysłowi i determinacji doszło do pierwszej superprodukcji operowej w historii Lublina, była to La Traviata G. Verdiego w Hali „Globus”, gdzie kreował też rolę Alfreda Germonta. W 2012 roku wyreżyserował i zainscenizował z ogromnym sukcesem drugą wielką produkcję operową Nabucco G. Verdiego, które w lubelskiej Hali „Globus” obejrzało ponad 5 tys. widzów.
Od 2009 roku do 2013 roku był dyrektorem artystycznym Teatru Muzycznego w Lublinie.
Od 2014 roku był dyrektorem artystycznym Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, gdzie dał się poznać jako pomysłodawca, organizator i reżyser wielkich wydarzeń muzycznych takich jak mega widowiska Zemsta nietoperza
i Baron Cygański J. Straussa oraz zorganizowanych w Hali Stulecia we Wrocławiu koncertu Dwa Żywioły z udziałem Aleksandry Kurzak i Krzysztofa Cugowskiego.
Od września 2016 roku jest Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

 

Paweł Orski – casting director Opery Wrocławskiej, dyrektor Festiwalu Muzyki Polskiej

Absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku publicysta i recenzent „Ruchu Muzycznego”, „Studia”, „Dziennika Polskiego”, „Gazety Wyborczej” i londyńskiej „Opera”.
Dyrektor biura prasowego Festiwalu Kraków 2000 w roku 1996 – kiedy odbył się Festiwal Unii Teatrów Europy i Festiwal Andrzeja Wajdy – organizowanych przez Fundację Kultury.
W latach 1996-2001 szef działu kultury Oddziału TVP w Krakowie odpowiedzialny za publicystykę kulturalną, teatr i muzykę poważną oraz producent telewizyjnych koprodukcji międzynarodowych – m.in. europejskiej prapremiery „Credo” Krzysztofa Pendereckiego i koncertu Berlińskich Filharmoników w krakowskiej Bazylice Mariackiej. Autor filmów dokumentalnych o Teresie Żylis-Garze, Helenie Łazarskiej i in.
W roku 2003 współtwórca idei i programu – wraz z dr Anną Oberc – krakowskiego Festiwalu SACRUM PROFANUM.
W latach 2004-2007 dyrektor programowy Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Wokalnej VIVA IL CANTO w Cieszynie.
Od roku 2005 dyrektor Festiwalu Muzyki Polskiej uznanego w roku 2005 i 2006 za jedno z 10 najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce.
W 2004 roku zadebiutował jako offowy reżyser operowy („Trubadur” Giuseppe Verdiego, a później „Tosca” Giacomo Pucciniego i „Dyrektor teatru” W. A. Mozarta w kraju i za granicą). W latach 2006/2007 autor cyklu wykładów „Opera dla o(d)pornych” realizowanego przez Radio Białystok i Wyższą Szkołę Administracji Publicznej w Białymstoku.
W 2006 odznaczony przez Prezydenta Miasta Krakowa orderem Honoris Gratia. Producent nagrań CD z muzyką polską (Poniatowski, Weinberg, Moniuszko, Szymanowski, Karłowicz i in.).
Od maja 2016 roku członek zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Agentów Artystycznych (AEAA).
Od września 2016 casting director Opery Wrocławskiej.

 

Elżbieta M. Terlega – publicystka, prezenterka, pedagog.

Jest absolwentką Wydziału Kompozycji, Teorii i Dyrygentury wrocławskiej Akademii Muzycznej, którą ukończyła z wyróżnieniem oraz Podyplomowego Studium Pedagogiki Muzycznej. Po studiach rozpoczęła działalność publicystyczną, prezenterską i pedagogiczną. W latach 1978-94 współpracowała z Ruchem Muzycznym, Nadodrzem, Odrą, Słowem Polskim, Gazetą Robotniczą i Nowinami Jeleniogórskimi, natomiast etatowo związana była z Poradnikiem Muzycznym w Łodzi. Na łamach tych czasopism ukazało się wiele jej artykułów, recenzji, reportaży muzycznych oraz wywiadów z czołowymi postaciami polskiego życia muzycznego m.in. z J. Maksymiukiem, M. Pijarowskim, J. Salwarowskim. K. Teutschem, L. Grychtołówną, K. Jabłońskim, R. Lasockim, A. Chorosińskim, A. Dutkiewiczem, K. Meyerem, W. Dzieduszyckim. W latach 1996-97 była autorem audycji „Polihymnia dla Ciebie” emitowanej przez telewizję „DAMI”. Wielokrotnie też komentowała wydarzenia muzyczne w radiu i telewizji. Na swoim koncie ma poprowadzonych kilkaset audycji umuzykalniających, recitali, koncertów kameralnych, symfonicznych i oratoryjnych, w tym wiele koncertów odbywających sięw ramach festiwali (m.in. Fesitwal Muzyki Polskiej i Europejskiej, Ogólnopolski Festiwal Gwiazdy Promują i Festiwal Muzyki Wiedeńskiej w Jeleniej Górze, Conversatorium, Międzynarodowy Festiwal „Jeunesses Musicales”). Przez szereg lat była członkiem Polskiego Instytutu Muzycznego w Łodzi oraz członkiem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej „Jeunesses Musicales” w Warszawie.

 

Józef Sukniewicz – prezes Klubu Melomana

Józef Sukniewicz od ponad 30 lat jest prezesem Klubu Melomana w Jeleniej Górze, do ubiegłego roku – Towarzystwa Miłośników Muzyki.
Ponadto jest byłym chórzystą Chóru Chłopięco-Męskiego, a następnie Chóru Kameralnego „Collegium Musicum” w Jeleniej Górze, będąc okresowo także ich prezesem.

 

 

 

 

 

Jakub Lis – muzykolog. Absolwent zarządzania kulturą i mediami oraz muzykologii (Uniwersytet Jagielloński), a także dziennikarstwa (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie).

Na co dzień pracuje w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Współtworzył kampanie promocyjne wydarzeń, takich jak Festiwal CHOPIN I JEGO EUROPA oraz ostatniego Konkursu Chopinowskiego. Podczas tegorocznej edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena prowadził biuro prasowe Festiwalu. W latach 2010-2014 związany ze Stowarzyszeniem Muzyki Polskiej oraz Festiwalem Muzyki Polskiej. Publikował teksty m.in. na portalu polskamuza.eu oraz w krakowskim wydaniu „Gazety Wyborczej”. Miłośnik muzyki polskiej, a szczególności opery polskiej oraz twórczości kompozytorów, takich jak: Chopin, Moniuszko, Kurpiński, Elsner.